Preek van de week, zondag 6 oktober

Voorganger: Ds. B. Reinders Israël eerst
De tekst van vandaag: Efeze 2 : 11 – 3 : 6
In Efeze was een gemeente ontstaan met Joden, Grieken en Romeinen. Sommige gelovigen voelen
zich anders dan anderen door hun afkomst als Grieken en Romeinen. Als je dan christen wordt, moet
die gedachte eigenlijk wegvallen, maar toch blijft die band van afkomst sterk.
Paulus zegt: “Bedenk, dat u buiten het verbond viel, dat God met Isaac en Jakob sloot. Jullie leefden
zonder verbond en zonder hoop in deze wereld”.
God begon met Israël. Een ingewikkeld verhaal als je denkt aan de staat Israël, maar Paulus heeft het
niet over een staat, want die bestond toen nog niet. Hij heeft het over de nakomelingen van Abram,
Isaac en Jakob. God heeft dat volk uitverkoren. Niet omdat het zo’n volgzaam volkje was. Daarover
kunnen we lezen in het Oude Testament.
Sommigen zeggen: Geldt dat nog wel? De Joden hebben de Messias toch verworpen?
Jezus was een Joods kind en groeide op bij Joodse ouders. Maar ook als de Joodse gelovigen een
andere gedachte hebben over de Messias (dat die nog moet komen) zegt Paulus in Romeinen 9: “De
Genadegaven en de roeping van de Here God blijven staan. Daar komt Hij nooit op terug.” Het begon
bij Israël, maar ook wij horen erbij. “Nu bent u, die ver weg was, in Christus dichtbij gekomen door
Zijn bloed.”
God beloofde lang geleden: “In jou, Abraham, zullen alle geslachten gezegend worden.” In Christus
heeft God die belofte vervuld. Hij komt vanmorgen ook naar ons. Wij mogen er ook bij horen. Samen
krijgen we de boodschap van vrede. Laten we dat vasthouden en ons niet laten meeslepen in
emoties over de staat Israël. Laten we bidden: “God, geef vrede, stop het maken van slachtoffers.”
God komt eerst. Hij zal vrede brengen. Hoe en wanneer weten we niet, maar wij, die eerst op afstand
stonden, zijn er bij. Je mag dan ook met al je zorgen en al je moeiten bij het kruis van Christus komen.
Dat geeft toekomst, vrede en hoop voor alle volken.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Tekst van de dag

Niets verheugt mij meer dan te horen dat mijn kinderen de weg van de waarheid volgen.