Preek van de week, zondag 21 juli

Voorganger: Ds. B. Luiten Doe het goede voor alle mensen
De tekst van vandaag: Galaten 6 : 6 – 10


In het laatste vers van de tekst staat: Doe het goede en dan vooral voor onze geloofsgenoten. Doen
we dan ook het goede voor alle mensen?
Vroeger was het heel gebruikelijk om je contacten vooral te hebben binnen je eigen
geloofsgemeenschap.
Heb je naaste lief als jezelf, maar wie is dan je naaste? Is de een meer of minder naaste dan de
ander? Voor Jezus waren alle mensen gelijk, dus dat geldt ook voor ons. Jezus kwam om verlorenen
te redden. Dàt zijn dus onze naasten.
In de Statenvertaling staat “Vooral aan de huisgenoten van het geloof”. Als je daar van uitgaat, kom
je uit bij het geloof in Jezus Christus. Je moet in het bijzonder goed doen aan wie daar huisgenoot is.
De uitdrukking komt uit het Grieks. Grieken hadden het over huisgenoten van geweld, huisgenoten
van barmhartigheid, huisgenoten van de leugen. Het is dus een soort geestelijke aanduiding. Waar
zitten je wortels?
God kijkt naar wat we zaaien. We oogsten wat we zaaien. Als we alles van geld verwachten, is dat
een slag in het gezicht van God. Je investeert (zaait) in korte termijn vergankelijk succes.
We zaaien allemaal op de akker van de Geest, de wereld. God wil niet dat iemand verloren gaat.
Aan het eind van een kerkdienst krijgen we de zegen: Ga heen in vrede, de vrede van Jezus. Een
heenzending in vrede: Zoals de Vader mij gezonden heeft en bij Mij bleef, zo zend ik ook u (de wereld
in). En hij belooft, dat Hij bij ons blijft. Dat betekent, dat we met de ogen van Jezus naar de wereld
moeten kijken en vooral zoeken naar wie verloren dreigt te gaan. Als kerk steken we veel tijd in onze
eigen kring. We vergaderen wat af, maar we moeten naar buiten, naar mensen die Jezus nog niet
kennen, naar wie verloren dreigen te gaan.
Misschien verandert deze tekst ons leven wel. Laten we het woord zingen; Vrede zij u.

Kijk in het archief kerkdiensten om de hele kerkdienst te kijken en te beluisteren.

Tekst van de dag

Gelukkig de vredestichters, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.